Wystawa Porównia 28
15.01.2020, Sandomierz, Wystawa
Tegoroczna 28 odsłona konkursu "Porównania", zaowocowała wystawą pokonkursową prezentująca dorobek artystyczny środowiska plastycznego związanego z Ziemią Sandomierską. Wzięli w niej udział artyści o zdecydowanych twórczych charakterach, reprezentujący różne temperamenty i postawy artystyczne.
Jury - prof. Małgorzata Buczek-Śledzińska, przewodnicząca, wykładowca Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Grażyna Grabowska – malarka niezależna z Lublina oraz Katarzyna Stanny – wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie po zapoznaniu się z regulaminem konkursu i wstępnej kwalifikacji do wystawy wybrało 43. spośród 75. przedstawionych prac. Uwagę Jury zwróciły dzieła Ewy Podlodowskiej, Andrzeja Rachonia, Szczepana Siudaka, Stanisława Świecy, Andrzeja Karwata, Grzegorza Gerby, Elżbiety Brzezińskiej, Bożeny Wójtowicz-Ślęzak, Jadwigi Kukuły i Sylwii Lis-Persony.
Spośród tych artystów komisja wyłoniła laureatów konkursu "Porównania 28".
Najwyżej zostały ocenione prace dwóch artystek, którym przyznano dwie pierwsze równorzędne nagrody. I Nagroda Starosty Powiatu Sandomierskiego przypadła Bożenie Wójtowicz-Ślęzak za prace z zakresu tkaniny unikatowej - aplikacji zatytułowane „Ona VII”, „Ona VIII” i „Ona IX”. Kompozycje pełne eterycznego uroku i artystycznej wrażliwości, w których kolejne warstwy malarsko potraktowanej tkaniny odkrywają nowe obszary emocjonalności i ulotnego piękna. I Nagroda Burmistrza Sandomierza została przyznana Elżbiecie Brzezińskiej za zestaw prac pt. „Malowany I” i „Malowany II”, w których autorka poszukuje nowych form ekspresji i artystycznej wypowiedzi, będących próbą połączenia dynamiki komputerowej grafiki z lekkością i przejrzystością malarstwa akwarelowego.
Jury przyznało także dwie drugie równorzędne nagrody. II Nagroda Marszałka Województwa Świętokrzyskiego trafiła do Szczepana Siudaka, którego rzeźbiarska kompozycja w marmurze Kavala pn. „B.T.” z cyklu „Igraszki z formami organicznymi” jest autorską interpretacją studiów na temat materii ożywionej oraz wyrazem podziwu dla klasycznej sztuki greckiego antyku.
II Nagrodę Banku Spółdzielczego w Sandomierzu otrzymała Ewa Podlodowska za pracę malarską pt. „Wygnanie z Raju”. Intrygująca kompozycja malowana na wzór perskich jedwabnych kobierców, opowiada o człowieczeństwie, o człowieku jako koronie stworzenia i jego roli w tworzeniu historii.
W 28. edycji „Porównań” Jury przyznało również trzy trzecie nagrody równorzędne.
III Nagrodę Prezydenta Stalowej Woli uzyskał Andrzej Karwat za zestaw prac graficznych: „Obcy bogowie – Katedra” i „Obcy bogowie – Ustawa”, w których połączenie klasycznych technik akwaforty, cynkografii i kolografii zaowocowało doskonałymi warsztatowo rozwiązaniami, w których artysta ujawnia swoją fascynację sztuką dawnych mistrzów. Odważnie budowane przykuwają uwagę ekspresją oraz metaforycznym przesłaniem. III Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu przypadła w udziale Andrzejowi Rachoniowi, który został nagrodzony za pastel olejny pt. "Pejzaż prowincjonalny". Monochromatyczna kompozycja z wyraźną dominantą szarości przykuwa uwagę oszczędną kolorystyką, symboliką i czystą formą, organizującą przestrzeń. III Nagrodę Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach Jury przyznało Sylwii Lis-Personie za zestw prac w technice papieru ręcznie czerpanego, pt. „Bezładna materia w pustej przestrzeni” i „Bezładna materia w pustej przestrzeni 1”, odnoszących się do świata realnego, aczkolwiek abstrahujących, stanowiących ciekawą formę wypowiedzi kreowanej plamami barw i odważnych linii.
Kompozycje malarskie zaprezentowali w tym roku: Karolina Bednarska, która przedstawiła kompozycję zatytułowaną „W drodze”, niepokojącą, pełną ukrytych znaczeń i emocji kryjących się w zakamarkach ludzkiej duszy. Aleksandra Karwat, której prace „Sąsiedzi III” i „Sąsiedzi IV” o wyraźnych warstwach znaczeniowych, swobodnie malowane, są mocno osadzone w realnym świecie niezrozumienia i niedopowiedzeń. Kompozycja Edyty Lach pn. „Bez tytułu”, utrzymana w nurcie abstrakcji lirycznej, ekspresyjnie malowana nie poddaje się ścisłym rygorom kompozycyjnym, niesie ze sobą treści, którym każdy może nadać inne znaczenie. Intrygująca, a zarazem pełna harmonii praca Kazimiery Myk Magdziak zatytułowana „Derwiszowanie w trawie” reprezentuje filozoficzne podejście artystki do genezy jedni z boską miłością. Kompozycję wykorzystującą klasyczny motyw martwej natury pokazał Jurij Sulimow w pracy „Bez tytułu”, którą określają wyraźne kontrasty kolorystyczne, budujące nastrój spokojku i wyciszenia.
Grafikę warsztatową, obok nagrodzonego Andrzeja Karwata, pokazali także: Grzegorz Gerba, którego nastrojowe linoryty: „Za stodołą – Droga”, „Za stodołą – W lesie”, „Za stodołą – U sąsiada”, budowane kontrastami bieli i czerni, pełne świetlistych refleksów snują opowieść o niezwykłej codzienności. Wyjątkowe w swej wymowie są gipsoryty Stanisława Świecy, „Kosmiczna epidemia”, „Presja” i „Kosmiczny gość”. Artysta precyzyjnie komponuje nastrój dzięki rytmicznym układom linii, drobnej kreski, kontrastom czerni i bieli czy mocnym akcentom kolorystycznym; tworzy antropomorficzne kształty na wzór fraktalnych kryształów eksplodujących coraz to innymi formami.
Grafikę komputerową zaprezentowała Róża Kędzierska-Góźdź w pracy zatytułowanej „Cyjan – paracyjan”, gdzie kolor, światło i forma porządkują przestrzeń, wypełniając ją dynamicznymi geometrycznymi kształtami.
W technikach własnych wypowiedzieli się: Artur Bartkiewicz, którego kompozycje „Stadium” i „Ogniwo” utrzymane w czarno-białej chromatyce, stanowią obraz eksperymentu, w którym różne stany skupienia, przestrzeń i światło przenikają się tworząc jedyny w swoim rodzaju obraz. Jadwiga Kukuła, prezentując prace z cyklu „Oswajanie czasu I – oswajanie nocy”, „Oswajanie czasu II – oswajanie świtu” i „Oswajanie czasu III – oswajanie milczenia”, interesująco interpretuje wizję świata, ludzkich pragnień i głęboko skrywanych emocji. Kinga Roszuk w pracach zatytułowanych „Shangri – La I” oraz „Shangri – La II” prowadzi widza do baśniowej krainy, żyjącej własnym rytmem, w której piękno, mądrość i dobro czekają by się w nich zagłębić. Andrzej Rzepka zaprezentował prace pt. „Tęcza traw” i „Istota zła”, w których inspiracje krajobrazem stały się natchnieniem do ukazania istoty natury i jej nieprzemijalności we wszystkich jej aspektach.
W fotografii wypowiedzieli się: Janusz Baran, prezentując prace z cyklu „Eydeticos” – „Stany skupienia I” i „Stany skupienia II”, w których zaakcentował swoje inspiracje przemijaniem, destrukcją i deformacją materii, jako nieodłączną częścią egzystencji; Cezary Łutowicz, który w pracy „Tu byłem” dał upust swojej bogatej wyobraźni poprzez organizujące przestrzeń abstrakcyjne, pełne ekspresji zestawienia kolorystyczne oraz Joanna Maria Klich w kompozycji pt. „Pasiaste inspiracje”, dokonująca próby utrwalenia upływającego czasu oraz zrozumienia kruchości ludzkiej egzystencji. Technikę fotografii, rysunku i fotomontażu połączył w jednej pracy Aleksander Salij prezentując pełną ukrytych sensów kompozycję pt. „Akt” – mroczny i niepokojący świat, będący autorską interpretacją rzeczywistości.
Zróżnicowane i bogate spektrum dyscyplin artystycznych, w jakich poruszają się artyści biorący udział w sandomierskich "Porównaniach" świadczy o bogatym życiu kulturalnym regionu i choć sztuka współczesna nie zawsze zyskuje akceptację szerokiej publiczności, to zawsze wywołuje emocje. Sztuka bowiem zawsze istnieje w relacji z odbiorcą, pobudza do refleksji i wzmacnia wrażliwość.