Marta Bochenek

31.12.2024
Fot. Archiwum ZAiKS-u
Fot. Archiwum ZAiKS-u

Primabalerina, choreografka, pedagog, do sekcji H naszego Stowarzyszenia przystąpiła w 1971 roku, rekomendowana przez wybitnych polskich tancerzy – Witolda Grucę i Zdzisława Nardellego. Zmarła w wieku 84 lat.

Warszawianka, przed ukończeniem średniej szkoły baletowej w Poznaniu pracowała przez kilka miesięcy w tamtejszym Polskim Zespole Tańca. W marcu 1961 została zaangażowana do Opery Warszawskiej (później: zespół Teatru Wielkiego Opery i Baletu), gdzie przez wiele lat stworzyła pamiętne role w spektaklach takich jak Giselle, Pan Twardowski, Świtezianka, Jezioro łabędzie, Romeo i Julia, Harnasie, Kopciuszek, Święto wiosny… W 1968 roku założyła Warszawską Grupę Baletową Jeunesses Musicales (zwróciła uwagę krytyków choreografią do Musica sinfonica in tre movienti Grażyny Bacewicz). Do opowieści o Romeo i Julii wróciła w 1970, gdy Bernadetta Matuszczak poświęciła bohaterom kameralną operę – Bochenek przygotowała wszystkie układy taneczne. Kolejne jej znaczące choreografie to kompozycje Henryka Czyża, Krzysztofa Komedy, Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego, Kazimierza Serockiego, by wymienić tylko kilku. Peer Gynt, wystawiony w Operze Śląskiej w Bytomiu, gdzie w latach 1978-1981 kierowała zespołem baletu, przyniósł jej nagrodę „Złotej Maski” – jedyne wyróżnienie, jakiego się doczekała. Marta Bochenek współpracowała również z TVP, realizując choreografie do spektakli Teatru Telewizji, recitali i programów rozrywkowych, oraz z filmem – jej autorstwa są sceny taneczne w Akademii pana Kleksa Krzysztofa Gradowskiego czy w Palace Hotel Ewy Kruk.

„Pozostawiła po sobie nie tylko piękno w tanecznej ekspresji, ale także wzór zaangażowania i pasji, które inspirowały kolejne pokolenia artystów” – żegnał ją zespół Opery Śląskiej.

#Pożegnanie